Dopłata do 100% podstawy zasiłku macierzyńskiego dla ojców korzystających z urlopu rodzicielskiego
W Philip Morris wdrażamy rozwiązania, które odpowiadają na realne potrzeby naszych pracowników. Dzięki temu oni chętnie z nich korzystają. Nasz program Happy Parents, który wspiera rodziców w łączeniu życia zawodowego i rodzinnego, jest tego najlepszym dowodem.
Nasza podróż w tworzeniu rozwiązań przyjaznym rodzicom rozpoczęła się w 2018 roku i stale rozwijamy nasze rozwiązania bazując na analizowanych potrzebach mam i ojców.
Jako jedna z pierwszych firm w Polsce, w 2021 roku w ramach programu Happy Parents wprowadziliśmy dopłaty do 100% podstawy zasiłku macierzyńskiego dla ojców korzystających z urlopu rodzicielskiego.
Towarzyszył temu szereg działań popularyzujących to rozwiązanie i tłumaczących korzyści dla rodzin wynikające ze współdzielenia urlopów rodzicielskich przez mamy i ojców.
Efekt? Wzrost wykorzystania urlopów rodzicielskich przez mężczyzn. W ubiegłym roku w PMI w Polsce 83% mężczyzn, którym urodziło się dziecko, skorzystało z urlopu rodzicielskiego.
Wdrożenie tego typu rozwiązania było poprzedzone badaniem, które pokazało, że wielu mężczyzn ma potrzebę większego zaangażowania w życie rodzinne, szczególnie kiedy na świat przychodzi ich dziecko. Ci, którzy skorzystali wcześniej z urlopów rodzicielskich, podkreślali, że czas spędzony z dzieckiem był dla nich bezcenny, wzmacniając więzi rodzinne i motywując do powrotu do pracy z nową energią.
Budowanie kultury organizacyjnej, w której urlopy rodzicielskie dla ojców są normą i mężczyźni nie obawiają się z nich korzystać, to część naszej strategii biznesowej, bo szczęśliwy rodzic to szczęśliwy pracownik.
W przypadku popularyzacji tego programu, nasze działania edukacyjne były skierowane również do managerów. Opracowywaliśmy wspólnie scenariusze na okoliczność zastępstw podczas urlopów rodzicielskich ojców. Przeprowadzaliśmy warsztaty i pokazywaliśmy dlaczego takie podejście długoterminowo służy rozwojowi organizacji, sprzyja zaangażowaniu i poczuciu przynależności pracowników, wzmacnia zespół i pozytywnie wpływa na wyniki.
Z kolei, działania edukacyjne dla rodziców obejmowały m.in.: wewnętrzną kampanię edukacyjną na temat praw rodzicielskich i korzyści wynikających z dzielenia się urlopami; serię webinarów z ekspertami; uruchomienie strony intranetowej, na której pracownicy mogą znaleźć informacje prawne, formularze oraz materiały edukacyjne.
Promujemy również tzw. role models, bo ojcowie korzystający z urlopu rodzicielskiego to najlepsi ambasadorzy programu Happy Parents.
Zobaczcie sami rozmowę z Patrykiem.